Vogelvereniging De Vogelvriend Veendam e.o.

Kampioenen tentoonstelling 2018

R.H. KorthuisKampioen Stellen187 pntkooi 1-2
H.C. int HoutKampioen Vetstof + BM93 pntkooi 17
K. NielandKampioen Pigment92 pntkooi 34
Jan NorderKampioen Postuur92 pntkooi 53
H.L.SijbringKampioen Postuur92 pntkooi 74
J.L. van KelckhovenKampioen Standaard Vogel + BK93 pntkooi 75a
A MeemsKampioen Conditievogel+ BM93 pntkooi 104
A. JeuringKampioen europese Cultuur vogels
+ duiven en bastaarden
92 pntkooi 167
J. BuzeKampioen kromsnavels + BM93 pntkooi 180
R. Alhersjeugd Kampioen tropen90 pntkooi 149
M. Norderjeugd Kampioen postuur88 pntkooi 48

Erepenning voor Jaap van Bergen op show De Vogelvriend Veendam en omstreken

Jaap van Bergen

Veendam/Wildervank: Vogelvereniging De Vogelvriend Veendam en omstreken houdt van donderdag 11 tot en met zaterdag 13 oktober 2018 haar 51e vogeltentoonstelling. Voor het zevende achtereenvolgende jaar in de kantine van de Wildervanckhal in Wildervank.

Bij de opening staat de vereniging stil bij het wel heel bijzondere jubileum van Jaap van Bergen (81) uit Veendam. Hij is maar liefst 60 jaar lid van de Nederlandse Bond van Vogelliefhebbers (NBvV). In 1958 werd Van Bergen lid van De Vogelvriend Veendam, de vereniging die acht jaar daarvoor was opgericht, en daarmee van de NBvV. Pas dit jaar is Van Bergen gestopt met vogels.

Dit jubileum is voor de NBvV aanleiding om districtsvoorzitter Wiebe Zijlstra te vragen om bij de opening van de tentoonstelling Jaap van Bergen de erepenning voor het zestigjarige lidmaatschap van de NBvV te overhandigen.

Tien jaar geleden kwam toenmalig hoofdbestuurder Henk Marinus naar Veendam om Van Bergen de speld voor 50 jaar lidmaatschap van de NBvV op te spelden. Door het bestuur van zijn eigen vereniging werd Van Bergen toen benoemd tot Erelid.

Zo lang lid zijn van een vereniging en daarbij sinds 1964 ook actief in het bestuur en als tentoonstellingssecretaris zelfs de drijvende kracht achter tientallen grote shows van De Vogelvriend te zijn, is maar weinigen gegeven. Samen met Greetje, zijn vrouw, bestierde Van Bergen 40 jaar het tentoonstellingssecretariaat. Het adres aan de Adderstraat was het adres van De Vogelvriend.